-
Az 1980-as években több, hazai gyógyvíz felhasználásával készített krémet, illetve komplett kozmetikai családot is piacra dobtak.
-
Azonban ezek mindegyike kudarcot vallott.
A gyógyfürdők látogatói közül sokan tapasztalják, hogy egy-egy fürdőkúra után szebbé, puhábbá válik a bőrük, esetleg enyhülnek, vagy akár meg is szűnnek a bőrproblémáik. Különösen kedvező hatással vannak a bőrre, illetve a bőrbetegségekre a kénes és a magas sótartalmú vizek.
Nem csoda, hogy gyógyvíz felhasználásával már régóta készítenek kozmetikumokat, a legtipikusabb példának számít ebből a szempontból a francia Vichy története. A 80-as években úgy tűnt, hogy Magyarország is gyógyvízkrém, illetve gyógyvízkozmetikum nagyhatalommá válhat, akkortájt ugyanis számos, gyógyvíz felhasználásával készített terméket is piacra dobtak.
Több évig tartott a Hemovit nevű kozmetikai termékcsalád kifejlesztése, aminek 1984 őszén kezdődött el a forgalmazása. Ezen belül a Hemovit-R terméket kifejezetten a reumatikus fájdalmak, ízületi betegségek kezelésére ajánlották és az ezzel kapcsolatban elvégzett orvosi kutatások is nagyon jó eredményeket hoztak.
A termék a Lukács Gyógyfürdő vizének és vérplazmának a felhasználásával készült. A Hemovit gyártása a kedvező fogadtatás ellenére már a 90-es évek elején megszűnt.
A különleges hatású Sárvári Termálkristályra még sokan emlékeznek, bár már évekkel ezelőtt megszűnt a gyártása. Az azonban talán kevésbé maradt meg a köztudatban, hogy a rábasömjéni termálvíz felhasználásával anno nemcsak fürdősó, hanem krém is készült, méghozzá Sárvári Kristálykrém néven. A javallatai hasonlóak voltak a termálkristályhoz, azaz reumatikus panaszok esetén ajánlották. A termék gyártása még a 90-es években befejeződött.
Valószínűleg még ennél is kevésbé ismert a Senator kozmetikai termékcsalád, amit a korábban említett Hemovitot is forgalmazó Caola dobott piacra az 1980-as évek közepén. A rendszerváltást sem megélő Senator különlegessége az volt, hogy kifejezetten a férfiaknak ajánlották és ezeket a termékeket is gyógyvíz felhasználásával állították elő.
Valahogy tehát ezek a gyógyvízzel készült krémek, illetve kozmetikumok nem tudták megvetni a lábukat a piacon. Ez nem azt jelenti, hogy maga a termékkategória ne létezne, hiszen több hazai gyógyfürdő vizéből jelenleg is készülnek kozmetikumok, különféle kenőcsök. Viszont ezek valahogy megmaradtak a helyben kapható szuvenír szintjén, országszerte előbb tudunk venni termálvizes Uriage, vagy Vichy krémeket, mint hazai eredetű gyógyvizes kozmetikai terméket.