• A Hemovit nevű, gyógyvíz felhasználásával készült termékcsalád előbb került forgalomba, mint a Sárvári Termálkristály.

  • A hatását orvosi vizsgálatok igazolták, mára mégis teljesen elfeledett termékké vált.

  • Pedig eleinte akkora volt az érdeklődés iránta, hogy hónapokon át hiánycikknek számított.

Az 1984 őszén tartott Budapesti Nemzetközi Vásáron a Caola Vállalat egy gyógyászati-kozmetikai újdonsággal is előrukkolt. Itt mutatták be első alkalommal a Hemovit nevű terméküket, amihez hatalmas reményeket fűztek.

A Hemovit krém, sampon és habfürdő Dede László vegyész és dr. Bogdány László gyógyszerész, valamint feleségeik találmánya volt. A márkanévben a hemo az egyik fontos összetevőre, a vérplazmára utal, ezen felül nyomelemeket, valamint a Lukács Gyógyfürdő vizét is felhasználták a termékhez.

A Caola mai szemmel nézve is meglepően profin kezelte a termék bevezetését. Egyből termékcsaládban és nemzetközi terjeszkedésben gondolkoztak. A Hemovit-H nevű termékeiknek hidratáló, bőrregeneráló hatása volt. A Hemovit-G-t gyulladásos, pattanásos bőrre javasolták. A legnagyobb dobásnak pedig a Hemovit-R ígérkezett. Ebben volt megtalálható a Lukács fürdő gyógyvize és ízületi betegségek, reumatikus fájdalmak esetén ajánlották a használatát.

A feltalálók ezt amolyan tubusos gyógyvíznek tartották, aminek a fő előnyét az jelentette, hogy olyanoknak is megoldást jelenthetett a reumatikus problémáikra, akik számára a meleg gyógyvizes fürdő valamilyen okból ellenjavallt volt.

Hemovit TermékcsaládA fenti javallatokat nem hasra ütésre állították, még a márka piaci bevezetése előtt orvosi vizsgálatokkal is igazolták. A Debreceni Egyetemen végzett kutatás az aknés, pattanásos problémákkal küszködők 90 százalékánál javulást mutatott ki a Hemovit használata után.

Egy másik vizsgálatban a reuma elleni gyógyvízkrémet tesztelték 41 mozgásszervi betegnél. 55 százalékuk kiváló hatásról számolt be és a kezelt betegeknek csak 10 százaléka nem tapasztalt semmilyen javulást. Az Országos Reumatológiai és Fizioterápiás Intézetben kettős vaktesztet is végeztek a Hemovittal. A betegek fele napi háromszori gyógyvízkrémes kezelést, fele placebót kapott. A valódi krémmel kezeltek 80 százaléka jelentős javulást tapasztalt, mellékhatások pedig senkinél nem léptek fel.

Hemovit termékcsaládA Hemovit forgalmazása 1984 decemberében kezdődött el, azaz jó másfél évvel megelőzték a Sárvári Termálkristályt. Mégis, amíg az utóbbira még sokan emlékeznek és nagy szerepe van Sárvár országos ismertségében, addig a Hemovit márka az emberek többségének ma már nem mond semmit. Ebben nyilván szerepet játszik, hogy a gyártása már a 90-es évek elején megszűnt.

Pedig jól indult a termék, akkora volt iránta a kereslet, hogy 1985-ben hiánycikknek számított. Első körben ezért nem is gyártották az összes terméket, hanem csak a reumatikus problémákra javasolt Hemovit-R-t.

A termék hirdetése 1985-ből:

Hemovit hirdetés 198558 forintos áron dobták piacra a krémet. Akkoriban ennyibe került a napi belépő egy drágább gyógyfürdőbe. Ráadásul jóval kiadósabb volt, mint az 1986-ban megjelent Sárvári Termálkristály, amiből fél kilóért 90 forintot kértek.

A korabeli cikkeket átnézve nem derült ki, hogy mi vezetett a termék kudarcához és a gyártás leállításához. Szerepe lehetett ebben, hogy az újdonság varázsa elmúlhatott a 90-es évek elejére. Ráadásul akkoriban a Caola sem volt könnyű piaci helyzetben. A Figyelő egyik régebbi cikkében a Hemovit sikertelensége kapcsán egy 80-as évek végi kiárusítást emlegetnek.

Amikor már eleget tudtak gyártani a termékből, akkor a Skála bespájzolt Hemovitból, majd később – félve, hogy a nyakukon marad – jelentős árkedvezménnyel elkezdték kiárusítani. Állítólag a leárazás azt sugallta a fogyasztók felé, hogy biztosan rossz minőségű a termék és ezért próbál tőle szabadulni a Skála.

Ilyen volt a Hemovit korabeli reklámja. A reumakrém Hemovit-R-t így hirdették:


A pattanásos bőr esetén javasolt Hemovit-G krém reklámja: