• A táplálékkiegészítők D2 és D3-vitamint is tartalmazhatnak.

  • Nálunk a D2 nagyon ritka.

  • Van-e különbség a kétfajta D-vitamin hatékonyságában?

Néhány évvel ezelőtt még szinte vadászni kellett a drogériákban és a gyógyszertárakban a recept nélkül kapható D-vitamin készítményeket. Mára fordult a helyzet és hatalmas a kínálat ezekből a tablettákból, kapszulákból. Amennyiben megnézzük az összetételüket, akkor hatóanyagként általában a D3-mal, azaz a kolekalciferollal találkozhatunk. Azonban előfordulhatnak olyan – elsősorban az Egyesült Államokból importált – készítmények, amelyek D2-vitamint, azaz ergokalciferolt tartalmaznak.

Ennek az oka az, hogy Amerikában igen elterjedt az ergokalciferol alkalmazása a mesterséges D-vitamin pótlás során. Európában viszont ezt általában nem alkalmazzák (vényköteles D-vitamin esetén egyáltalán nem). Az ergokalciferol egyébként növényi eredetű, hiszen élesztőből állítják elő. A D3 pedig állati eredetű, ugyanis lanolinból (azaz gyapjúzsírból) készül. Az Egyesült Államokban egyébként a vegánok kifejezetten a D2-t keresik, éppen a D3 állati eredete miatt.

2 éjszakás, akciós szállásajánlatok, akár termálhotelben is. Kattints ide a részletekért!

tablettákMindenből az következik, hogy a D2 és a D3 közötti dilemma alapvetően az amerikaiaknak jelent fejtörést. Ezért ott vizsgálták a kétféle eredetű D-vitamin hatékonyságát (pláne, hogy egy időben elterjedt az a nézet, hogy a D3 jobban hasznosul). A D2/D3 dilemma feloldása egyszerű volt: a vizsgálatba bevontak egyik felének D2, a másiknak D3 tartalmú kapszulát adtak, majd figyelték a vérükben a D-vitamin-szint alakulását. Az eredmény azt mutatta, hogy a kétféle eredetű alapanyag hatására ugyanolyan mértékben emelkedett a szervezet D-vitamin ellátottsága. Még annál a csoportnál sem látszódott változás, akiknek felesben D2 és D3 vitamint is adtak, tehát egymás hatását sem befolyásolja a növényi és az állati eredetű D-vitamin.

A lényeg tehát az, hogy ha valaki esetleg D2-vitamin tartalmú táplálékkiegészítőbe botlana, akkor nem kell tartania attól, hogy csekélyebb hatása lesz az adott kapszulának, vagy tablettának.

(Felhasznált irodalom: Michael F. Holick – A nélkülözhetetlen D-vitamin című könyv)

A D-vitaminnal kapcsolatos tévhitekről pedig itt talál egy írást.