-
A sok kézmosás előhozott egy olyan bőrproblémát, amivel tesztelni tudtuk a Semmelweis Egyetem távbőrgyógyászati szolgáltatását.
-
Összefoglaltuk a tapasztalatainkat.
Múlt héten írtunk arról, hogy a különféle bőrbetegségben szenvedőkre mostanában rájár a rúd. A számos bőrprobléma esetén hatásos gyógyvizes fürdők zárva tartanak, valamint a bőrgyógyászati szakrendelések többsége is bezárt, ide értve a privát rendelőket is.
Ezért is nagyon jó kezdeményezés, hogy a Semmelweis Egyetem bőrklinikája teledermatológiai rendelést indított. Magánrendelők eddig is kínáltak, illetve kínálnak ehhez hasonló szolgáltatást, de nyilván nem ingyen. A Semmelweis Egyetem szolgáltatása viszont tb-alapon vehető igénybe és akár vényköteles szereket is fel tudnak írni. A szolgáltatás igénybevételéhez a MedInnoScan nevű mobilalkalmazást kell letölteni.
Kíváncsiak voltunk, hogy miként működik a gyakorlatban ez az új szolgáltatás. Ehhez – sajnos – nagyon jó apropót adott a sok kézmosás és alkoholos kézfertőtlenítő hatására kiújult ekcémás-jellegű problémánk a kézháton és az ujjaknál. A zalakarosi kénes gyógyvíz kitűnő lenne rá, de hát ez most csak elvi lehetőség…
Az okostelefonos alkalmazás nagyon egyszerűen használható. Egy gyors regisztráció után fotózgathattuk is a kezünket. Azt azért érdemes tudni, hogy a telefon ledes világítását nem lehet aktiválni az alkalmazásban, tehát érdemes nappal, vagy erős lámpafénynél elkészíteni a felvételeket. Jelen esetben nem okozott problémát, de az alkalmazás csak a hátlapi kamerát tudja kezelni, a „szelfikamerát” nem. Emiatt például az arcon lévő problémákat nehezebb lehet jól lefotózni, vagy legalábbis ilyenkor segítséget kell kérni.
Le kell fotózni a TAJ-kártyát és a lakcímkártyát is, valamint még néhány kérdésre választ adni, ezután a rendszer továbbítja a fotóinkat és az adatainkat. Ami talán kritikaként megemlíthető, hogy az adatok feltöltése után semmilyen visszaigazoló emailt nem kapunk, tehát száz százalékig nem voltunk biztosak abban, hogy most akkor minden rendben ment.
Sürgős esetekben egy munkanapos, egyéb esetekben 3 munkanapos határidőt vállalnak (de most ez kicsit több is lehet) a fotók kiértékelésére. A mi problémánk nem volt sürgős, így a harmadik munkanap reggelén futott be a diagnózis.
Egy pdf formátumú ambuláns lapot küldtek az emailben, amit viszont illetéktelen nem tud megnyitni, mert szükség van hozzá a mobilalkalmazásban található „pdf jelszóra”. Már csak ezért sem érdemes az alkalmazást letörölni a diagnózis megérkezéséig. Ezen felül – ügyfélkapus regisztrációval – az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térben, azaz az EESZT-ben is megnézhetjük az ambuláns lapot.
Kaptunk egy részletes diagnózist, valamint felírtak egy vényköteles krémet e-recept formában és javasoltak egy vény nélküli gyógyszertári krémet. Ráadásul úgy tűnik, hogy ezek hatnak is.
Összességében nagyon elégedettek lehetünk ezzel a szolgáltatással, kiváló lehetőséget jelent a profin megvalósított távbőrgyógyászati alkalmazás. Nemcsak most a koronavírus idején, hanem „békeidőben” is, hiszen sok településen – még egyes városokban sem – nincs is bőrgyógyászati szakrendelés.
Ami felvetődik azért kérdésként, hogy miként fogja bírni a rendszer azt, ha széles körben elterjed a szolgáltatás híre? Már most írják, hogy a húsvéti ünnepek alatt annyi eset futott be hozzájuk, hogy a nem sürgős eseteknél egy pici csúszásra kell számítani. S tegyük hozzá, azért még nagyon sokan nem is ismerik ezt a lehetőséget. Reméljük lesz forrás a további fejlesztésére.