-
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara szerint már most fel kell készülni a fővárosi szolgáltatószektor újraindítására.
-
Többek között kuponokkal és egyéb akciókkal élénkítenék a budapesti turizmust.
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara több ötletet is felvázolt arra vonatkozóan, hogy miként lehetne a fővárosi vállalkozásokat segíteni. Egyrészt a mostani helyzetben, másrészt a járványhelyzet lecsengését követően.
Ezek közé tartozik, hogy a járvány miatti vendéglátóipari zárások utolsó szakaszára ajánlanak egy megoldást az étel házhoz szállítások forgalmának jelentős növelésére. Ennek keretében a fizetés során 50 százalékos mértékig beváltható kuponok széles körű lakossági szétosztását javasolják. Ezáltal a házhoz rendelések forgalma rövid idő alatt akár meg is duplázódhat, aminek révén a vendéglátóipari vállalkozások már a nyitás előtt el tudják kezdeni felpörgetni a termelési kapacitásaikat.
Az iparkamara szerint az újranyitást követően is szükség lesz egy hasonló kuponosztó akcióra, hogy az emberek visszaszokjanak a vendéglátóhelyekre. Ezen felül a turizmussal kapcsolatban is van egy kuponos ötletük: „a budapesti turizmus gyorsabb felfuttatása érdekében a hazai vidéki lakosság körében érdemes kedvezmény kuponokkal, kedvezményes utazási csomagokkal a fővárosi látogatásukat előmozdítani.” Második körben ezeket az akciókat kiterjesztenék a határon túli, illetve a munkájuk miatt külföldön élő magyarokra is.
Tavaly nyár elején, a járvány első hullámának lecsengése után volt már egy olyan elképzelés, hogy a Budapesten kívül élőkkel pörgetnék fel a fővárosi turizmust. Ez volt a Restart Budapest Card, ami különféle kedvezményeket biztosított a Budapesten megszálló vendégeknek. Ezek közé tartozott például az ingyenes fürdőlátogatási lehetőség. Több strandra, illetve műemlék gyógyfürdőbe is ellátogathattak egy-egy alkalommal a kártyabirtokosok.
Igazából már akkor szkeptikusok voltunk ezzel kapcsolatban. A hazai belföldi turizmusból ugyanis gyakorlatilag teljesen hiányzik az, hogy fővároson kívül élők többnapos üdülési helyszínként tekintsenek Budapestre. Tavaly nyáron erre rátett egy lapáttal az is, hogy teljes mértékben azért a járvány sem csengett le. Mégis ilyenkor ki menne nyaralni egy zsúfolt nagyvárosba?
Egyébként a Restart kártya bukását gyakorlatilag el is ismerte Faix Csaba, a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ ügyvezetője. Ahogy egy interjúban nyilatkozta a kártya kapcsán: „Nagyon kevés turista jött Budapestre. A nyár elején nem volt érdeklődés, augusztusban elkezdték valamennyire vásárolni, de azt látjuk, hogy ez inkább az őszi-téli időszakra jó termék. Nyáron az emberek inkább kimennek a városból. Hiába tettünk bele strand- és fürdőbelépőt, a Balatont választották. Sejtettük valahol, hogy így lesz, de azt gondoltuk, ezzel együtt is elindítjuk. Biztos évek alatt fog meghonosodni, ahogy az is, hogy a magyarok Budapestet potenciális úti célként kezeljék.”
Igazából a járvány vége után sanszosabbnak tűnik a beutazó turizmust felpörgetni, mint a fővároson kívül élő magyarokat Budapestre csalogatni. Hosszú távon nyilván lehet abban fantázia, hogy a vidéken élők is elkezdjenek nyaralási helyszínként gondolni Budapestre, de rövid távon azért nem biztos, hogy ebbe sok energiát érdemes fektetni.
Illusztráció: Paskál Gyógyfürdő