-
Bizonyos esetekben a vendégek jogosan kérhetnek kártérítést a fürdőktől.
-
Viszont egyes kedvezményes szolgáltatásoknál fontos figyelni a fürdőüzemeltető társaságok által szabott feltételekre.
A hazai termálfürdőkben számos kedvezményes szolgáltatás is igénybe vehető, azonban nem árt tudni, hogy ezeknek időnként feltételei is vannak. Amennyiben valaki ezeket nem tartja be, akkor könnyen elbukhatja a kedvezményt.
„A beérkező kérelmekben sokszor találkozunk olyan problémákkal, ahol a fogyasztók nincsenek teljesen tisztában a megvásárolt szolgáltatás, a kedvezményes fürdőbelépő, bérlet vagy kártya tartalmával, felhasználási feltételeivel vagy az igénybe vett fürdők házirendjével” – hívja fel a figyelmet a Budapesti Békéltető Testület.
Három megtörtént esettel illusztrálta a békéltető testület a fentieket. Az egyikben a fogyasztó megvásárolt egy Zsigmondy Klubkártyát, amely egész évre szóló kedvezményes belépést biztosít kettő budapesti gyógyfürdőbe. A kártya megvásárlásakor, az igénylés kitöltésekor a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei (BGYH) Zrt. részletes tájékoztatást adott arról, hogy a klubkártyát nem lehet átruházni, azt kizárólag az igénylő használhatja.
A fogyasztó kapott egy levelet a fürdőtől, hogy a 2018-as évre letiltották a klubkártyáját, holott ő azt még csak pár alkalommal használta. Ezután a Budapesti Békéltető Testülethez fordult és kérte a letiltás feloldását.
Az eljárás során azonban kiderült, hogy a kártya bizonyítottan átadásra került egy ismerősének, aki jogosulatlanul használta azt, így a fürdő házirendje alapján a fürdő alappal tiltotta le a kártya további használatát.
Egy másik esetben a fogyasztó NEAK támogatással vett igénybe fürdőgyógyászati kezeléseket az egyik fővárosi gyógyfürdőben. Három kezelés után levelet kapott a gyógyfürdőtől, hogy megvonják a kedvezményes kezelési lehetőségét.
A fogyasztó ezután szintén a Budapesti Békéltető Testülethez fordult. Az eljárásban kiderült, hogy a fürdő ellenőrzési rendszere szerint a 15 alkalmas gyógyvizes gyógymedence kezelésen két különböző személy vett részt, így a BGYH Zrt. házirendje szerint abban az évben nem vehette igénybe a fürdő kedvezményes kezelési szolgáltatását.
A harmadik esetben a szállásfoglalás során a fogyasztó azért választotta az adott szállodát, mert a wellness részlegén gyógyvizes szolgáltatást szeretett volna igénybe venni. Amikor azonban a hotelben megjelent, akkor kiderült, hogy a szálloda wellness részlege éppen felújítás alatt áll, így az egyéb medencéket és a szaunát ugyan használhatja, de a gyógyvizes szolgáltatást nem tudja igénybe venni.
A fogyasztó a testület előtt indított kérelmében a szállodától hibás teljesítés címén árleszállítást kért. Az eljárásban végül egyezség született és a szálloda felajánlott a fogyasztó részére további szállásszolgáltatást.
A Budapesti Békéltető Testület a fentiek alapján összefoglalta, hogy mire érdemes figyelnünk hasonló esetekben.
1. A fürdők házirendjét a vendégek a belépési jog megvásárlásával egyidejűleg elfogadják és tudomásul veszik. Az egyik legfontosabb információ, hogy a vendégek személyes értéktárgyaiért (például mobiltelefon, kulcstartó, karóra, ékszerek) a fürdők csak abban az esetben vállalnak felelősséget, ha azok bizonyítottan az erre kialakított értékmegőrzőkben lettek elhelyezve.
2. A látogatók kérdezzenek rá, hogy a megváltani kívánt belépőjegy vagy bérlet pontosan mit foglal magában. A kedvezményes jegyek megvétele esetén pedig arra figyeljenek, hogy a kedvezményre jogosító igazolványaikat ne felejtsék otthon (ez lehet például nyugdíjas igazolvány, vagy éppen diákigazolvány).
3. Azokban a fürdőkben, ahol a vendégeknek úgynevezett proxyórát kell használniuk – ennek a chipje tartalmazza a belépésre, valamint a megvásárolt szolgáltatásokra vonatkozó információkat – ügyelniük kell arra, hogy azt ne hagyják el, mert ebben az esetben jelentős mértékű kártérítést kell fizetniük.
4. Fürdőben célszerű tájékozódni arról is, hogy minden medence vagy egyéb – a belépő árában foglalt – wellness szolgáltatás valóban működik-e. Amennyiben később kiderül, hogy az adott napon a megváltott jegy ellenére ezen szolgáltatások nem működnek, és erről a fürdő előzetesen nem tájékoztatta a fogyasztót, akkor jogosan kérhetünk kártérítést.
5. Akkor is jogosan kérhet kártérítést a fogyasztó, ha a lefoglalt szálláshely nem biztosítja maradéktalanul a reklámjában foglalt wellness szolgáltatást. Ebben az esetben haladéktalanul jelezzék a szálloda recepciójánál a panaszukat.
6. A vendégek jogosultak a fürdők szolgáltatásainak módjára, minőségére is észrevételt vagy kifogást tenni akár szóban, akár írásban. Panaszaikról – amennyiben az nyomban nem kerül orvoslásra – minden esetben jegyzőkönyvet köteles a fürdő vagy a szálloda felvenni. Az egyéb bejegyzéseket a vásárlók könyvébe írhatják be a vendégek. A fürdő vagy szálloda vezetőjének kötelessége a panaszokat és észrevételeket kivizsgálni, illetőleg az alapján intézkedni.
7. Amennyiben a fürdő vagy a szálloda wellness részlegében baleset, sérülés vagy káreset történik, akkor minden esetben jegyzőkönyvet kötelesek felvenni. Ezen bejelentést a sérelmet szenvedett vendégnek kell haladéktalanul megtenni a későbbi bizonyítási nehézségek vagy félreértések elkerülése miatt.
8. Ha a fogyasztó vitáját nem tudja a vállalkozással közvetlenül rendezni, akkor forduljon a Budapesti Békéltető Testülethez, vegye igénybe az ingyenes, gyors eljárást, akár már mobilapplikáción keresztül is.