• A szaunázással kapcsolatos tippeket, tanácsokat gyűjtött össze Kondora István, a sárvári Spirit Hotel szaunamestere.

  • Ezek segítségével hatékonyabb és élvezetesebb lehet a szaunázás.

  • Hogyan hat a bőrre? Mivel érdemes kiegészíteni a szaunázást? Mi a baj a fürdőruhával? Miért kell pihenni a szaunázás után? Ezeket mind megtudhatjátok a lentiekből.

szaunázók hétvégéje1. Fokozzuk a méregtelenítést teákkal
A szakember szerint a szauna egyik legjótékonyabb hatása a méregtelenítés, a melegben kitágult pórusokon keresztül ugyanis könnyen és gyorsan távoznak a káros anyagok a szervezetből. A méregtelenítését fokozhatjuk szaunázást követően speciális teák fogyasztásával. E célra a legalkalmasabb a menta- és a gyömbértea, de hasonló hatású a kamilla, a narancshéj, a csipkebogyó, a petrezselyem, a citromfű, valamit a zöld és a fehér tea is.

2. Használjunk krémeket
„A szauna a leghatékonyabb kozmetikus” – vallja Kondora István. A melegben kitágulnak, kitisztulnak a bőr pórusai, így sokkal könnyebben szívják fel az értékes hatóanyagokat. Akár házilag is kikeverhetjük a leghatékonyabb szaunázás utáni krémeket. Kiváló alapanyag lehet a joghurt, ami mézzel elkeverve egyedülálló hidratáló és tisztító hatású, tengeri sóval vegyítve pedig visszaállítja a bőr hétköznapok káros hatásai miatt felborult ph-értékét.

3. A pakolásokról se feledkezzünk meg
A krémek mellett sokféle vitaminokban és öregedésgátló antioxidánsokban gazdag gyümölcsös pakolást is használhatunk, amelyek hasonlóan nagy hatásfokkal szívódnak fel. Kondora István kedvencei a frissítő bőrtisztító, vitalizáló hatású citromos és avokádós pakolások.

4. Kössük össze más kezelésekkel
Ahol szaunázni lehet, ott általában más kezeléseket is választhatunk, amelyek sok esetben kifejezetten növelik egymás jótékony hatásait, így ha tehetjük, ne csak szaunázni térjünk be a wellness paradicsomokba. Például az ajurvédás egésztest, vagy az aromaolajos masszázs után vegyük az irányt a gőz felé, hiszen a gőzkabin használata ilyenkor jelentősen növeli a bemasszírozott olajok hatásfokát.

5. Tanuljunk a külföldiektől
Ahány ország, annyi szaunakultúra. A finnek a száraz szaunát kedvelik, fenyő-, vagy erdei gyümölcsös illatokkal, a közelebbi országok a citromos, kamillás illatokra esküsznek, az oroszok pedig magas páratartalmú, forró szaunákat részesítik előnyben. Mindezek ízlés kérdései, ám mind közelebbi, mind távolabbi országoktól érdemes ellesni, hogy náluk teljesen természetes a meztelen szaunázás.

„A magyarok meglehetősen idegenkednek a fürdőruha nélküli szaunázástól, szemmel láthatóan kényelmetlenebbül érzik magukat, pedig a fürdőruhás szauna kifejezetten egészségtelen, hiszen a műszálas anyagokból 65℃ felett a  szervezetre káros anyagok oldódnak ki. Ilyenkor lép életbe a szaunamesterek humorista funkciója, akiknek az is fontos feladata, hogy egy-egy viccel és sok kommunikációval oldják a feszültséget” – meséli a sárvári szaunamester.

+1. Pihenjünk
A szauna egyfajta mesterséges lázat idéz elő, s ezzel váltja ki a jótékony hatásait, ám rendkívül fontos, hogy szervezetünknek a szaunázást követően hagyjunk elég időt a regenerálódásra, pihenésre. Ilyenkor pótoljuk a folyadékot, semmiképp se végezzünk aktív mozgást, csak ejtőzzünk egy kicsit. A legjobb, ha olyan helyen szaunázunk, ahol külön erre a célra kialakított pihenőrészeken nyújtózhatunk.