-
Ahogy az idei év, úgy a júniusi időjárás sem mondható éppen szokványosnak.
-
Ennek ellenére elstartolt a vakációszezon és vele együtt az új szokásokat hozó turizmus is, aminek nagy nyertesei hazánk vízi úti céljai lehetnek – derült ki Lounge Group által a Magyar Turisztikai Ügynökség részére készített elemzésből.
A felmérés szerint magyarok 39 százaléka számolt be arról, hogy az elmúlt 12 hónapban nem volt turisztikai célú utazása. Ez főképp a 60 év feletti, nyugdíjas korosztályra jellemző, akik vidéki községekben élnek. Az utazási hajlandóság, és vele együtt az anyagi feltételek többnyire a főiskolai végzettséggel rendelkező családoknál voltak tapasztalhatók, az ő jövőbeni utazási terveiket azonban nagyban befolyásolják a pandémiás helyzet hozta új szokások.
A foglalkoztatott lakosság körében, kifejezetten a negyvenes és ötvenes korosztályban, átlagosan 21-22 felhasználható szabadnap áll rendelkezésre, amelyet potenciálisan utazásra fordíthatnak. Szeretnének is fordítani, ugyanis folyamatosan nő azok aránya, akik turisztikai célú utazást terveznek a járvány lecsengését követően, jelenleg a lakosság 72 százaléka – olvasható a Lounge Group által készített heti elemzésben.
A legkevesebb, utazásra fordítható szabadnapja a 18-29 éves korosztálynak van, átlagosan 14 nap. Az életkor mellett a végzettség és az azzal járó munkalehetőség is döntő: míg a nyolc osztályt végzetteknek átlag 9, a középiskolát maguk mögött tudóknak még 17 napjuk van. A felsőoktatás plusz négy napot tesz még hozzá a felhasználható napok átlagos számához. Természetesen a gyerekkel több szabadság jár, körükben 21 nap az átlagosan még felhasználható mennyiség.
Talán nem gondolnánk, de van különbség lakóhely tekintetében is: 20-22 felhasználható nappal rendelkeznek még a baranyaiak, borsodiak, hevesiek és Pest megyeiek, míg Somogyban és Tolnában csak 12-13 napból gazdálkodhatnak az érintettek. Győr-Moson-Sopron és Fejér megye lakossága sem lehet maradéktalanul boldog a hátralévő 15 napnyi felhasználható szabival.
Új(ra) trend a hazai turizmus
Az utazni vágyók továbbra is szkeptikusak a külföldi utazásokkal kapcsolatban, ahogyan a hazai nagy hotelek iránt is így éreznek, ennek köszönhetően növekedést mutat a családi panziók és apartmanok iránti kereslet.
A növekvő hazai trendet az utazástípus jellege teszi vonzóvá: a közelség és a gyors kivitelezhetőség. Ennek függvényében egyre népszerűbbek a rövid, egy-két napos, hazai desztinációk, mind közül pedig a legkedveltebbek a Tiszta-tó, Hévíz, a Dunakanyar, Sárospatak, a Fertő-tó és persze az elmaradhatatlan Balaton.
Miről megy a csevej a neten?
A meleg idő és a strandszezon elválaszthatatlan a Balatontól, így nem meglepő, hogy az utóbbi napokban a tó strandjaival kapcsolatos kérdések, mint például a biztonság és a belépőárak voltak a legaktívabb beszédtémák a közösségi felületeken. A felmérés szerint Instagramon és Facebookon tucatjával teszik közzé a bejegyzéseket a balatoni vendéglátóhelyekkel és élményekkel kapcsolatos témákban a felhasználók.
Nemcsak a Balaton, de a Tiszta-tó is nagy népszerűségnek örvend az idén. Kiváltképp a programlehetőségek: a biciklitúrák és a horgászat, valamint az Abádszalóki strandolás is érdekes lehet a fürdőzni vágyók számára.
A Dunakanyar is sok látogatóra számíthat az idén, a heti említésszámok meghaladták a tavalyi év májusában regisztrált adatokat. A top beszédtémákat az aktuális programlehetőségek, mint a gyermekbarát programok, nyaralások és fotópályázatok generálták.
A tavalyi évhez képest Sárospatak népszerűsége is extrém növekedést mutat, a kikapcsolódni vágyók szívesen keresik fel a Megyer-hegyi tengerszemet, a Rákóczi-múzeumot, a Wass Albert parkot és a Református Kollégium könyvtárát is.
A desztinációk közül legnagyobb mértékben a Hévízzel kapcsolatos érdeklődés haladta meg a tavalyi adatokat (+113 százalék!), így a gyógyfürdő az év hátralévő részében sok látogatóra számíthat.
Az idei szezon nagy mellőzettje viszont a Tokaji régió lehet, a 2020-as keresések 77%-kal alábbhagynak a tavalyi év adatainak.
Mérséklődő pánik
A hazánkban jelenlévő pánikérzet folyamatosan csökken, amit mi sem mutat jobban, mint hogy a járványhoz köthető tartalmak száma lecsökkent az interneten, és megkezdődtek a nyári turizmusról folytatott párbeszédek, emellett pedig az utazási irodák kommunikációja generálta a top beszédtémákat az elmúlt héten. Összességében elmondható, a nyár nem marad el, csak a megszokotthoz képest másképp alakul.
Az elemzést a Magyar Turisztikai Ügynökség megbízásából a Lounge Group végezte a Századvég Alapítvány és a Neticle együttműködésével.