-
A Booking.com-ra korábban 2,5 milliárd forintos büntetést szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal az agresszív értékesítési módszerei miatt.
-
A Szallas.hu inkább beismerte a jogsértést, hogy megússza a büntetést.
Korábban már írtunk arról, hogy aki jót akar a hazai szálláshelyeknek, az foglaljon közvetlenül náluk: akár telefonon, akár emailben, akár a szálláshely honlapján. Amennyiben elégedettek vagyunk egy szálláshellyel, akkor ezt nem egy jó szállásportálos vendégértékeléssel, hanem azzal tudjuk kifejezni, hogy náluk foglalunk. Szerintünk a lehető legrosszabb megoldás szállásportálon keresztül foglalni, hiszen akkor a szállásdíjunk egy része ezekhez a cégekhez vándorol.
A közelmúltban a Gazdasági Versenyhivatal nézett jobban rá a két legnagyobb szállásportál üzleti gyakorlatára és mindkettőnél talált kivetni valót, ráadásul nagyjából ugyanazt. Az Booking.com-ra ezért 2,5 milliárd forint bírságot szabott ki. A Szallas.hu pedig elismerte, hogy jogsértő gyakorlatot követett.
A Versenyhivatal vizsgálata feltárta, hogy a Szallas.hu weboldalán és mobil applikációjában megjelenő, sürgető jellegű tájékoztatások (pl. „Négyen tervezik, hogy itt foglalnak.” „Épp 38 ember nézi.” „Már csak 2 szoba maradt oldalunkon!”) jogsértőnek minősülnek.
Megjelenési módjuk miatt ugyanis az üzenetek pszichés nyomásgyakorlással közvetítették a fogyasztók számára, hogy az általuk keresett szálláshelyek csak korlátozottan elérhetőek. Ez az agresszív kereskedelmi gyakorlatnak minősülő módszer megzavarja a felhasználók döntéshozatali folyamatát, így jelentősen korlátozhatja lehetőségüket a tájékozott választásra.
A szállásfoglalási oldalt és applikációt működtető Szallas.hu Zrt. az eljárás során együttműködött a Versenyhivatallal, elismerte a jogsértést és felhagyott a kérdéses gyakorlattal.
A GVH ezért bírság kiszabása helyett egy összetett – a jogszabályokhoz való igazodást, a piac iránymutatását és a fogyasztók tájékoztatását egyaránt szolgáló – intézkedés-csomag végrehajtására kötelezte a céget.
Ennek keretében a társaság többek között átalakítja online felületeit, valamint fogyasztói tájékoztató kampányba kezd, amely felhívja a figyelmet a pszichés nyomásgyakorlásra alkalmas magatartásokra, felismerésük fontosságára és elkerülésük lehetőségeire. A cég emellett piacfelmérést és fogyasztói kutatást folytat a témában, melynek eredményéről tájékoztatja a többi piaci szereplőt (például szállásadó partnereit, illetve e-kereskedelmi vállalkozásokat).
A pszichés nyomásgyakorlásával együtt járó kereskedelmi módszerek az utóbbi időben elszaporodtak, tisztességtelenségük azonban nem mindig ismerhető fel a fogyasztók számára, mivel részben a tudatalattira hatnak. A GVH – több más, jogellenes gyakorlat mellett – hasonló módszert tárt fel a Booking.com szálláskereső portál esetében is.
A GVH közleménye szerint a holland céggel szemben azonban a Szallas.hu elismerte a jogsértést és önként felhagyott a kifogásolt üzenetek alkalmazásával. A vállalkozás számára előírt hatósági kötelezettség-csomag e területen segíti a piac öntisztulását, illetve a fogyasztói tudatosság növelését, így hatékonyan szolgálhatja a káros gyakorlatok visszaszorítását.