• A Mokka tavaly nyári bükfürdői kitelepülésének egyik műsoreleme kiverte a biztosítékot a Médiatanácsnál.

  • Megbüntették a csatornát.

  • Mi kell ahhoz, hogy egy interjúból burkolt reklám legyen?

  • Mutatunk egy jó példát is.

Burkolt reklámot közölt a TV2 a Mokka című reggeli műsorában, ezért a Médiatanács 450 ezer forintos büntetést szabott ki. Az indoklás szerint tavaly nyáron reklámszerűen mutattak be egy Vas megyei szállodát, márpedig a médiatörvény tiltja a médiatartalmak és a hirdetések összemosását.

A hatóság a közleményében ugyan nem nevezte meg a konkrét műsort és a szállodát, de a korábbi határozataikból kihámozható, hogy a június 18-i adásnapról van szó. Ekkor egy bükfürdői kitelepülésen volt a reggeli műsor és ezen belül kizárásos alapon a helyi Danubius szállóval kapcsolatos blokk lehetett sok a Médiatanácsnak.

Miért baj ez?

A magyar televíziókban futó utazási műsorok, illetve turisztikához kapcsolódó kitelepülések gyakorlatilag kivétel nélkül reklámcélból jönnek érte. Általában a Magyar Turizmus Zrt., a települési turisztikai szervezetek, helyi fürdők, szállodák fizetnek érte összefogva, vagy szólóban. Ezzel egyébként önmagában nincs is baj, hiszen a 2011 elején hatályba lépett médiatörvény lehetővé teszi a termékmegjelenítést.

A gond ott van, ha a hirdető nem érzi azt, hogy a kevesebb több lenne, az adott médium pedig nem áll a sarkára. Ennek a veszélyét anno felismerte a jogalkotó is, ugyanis még négy évvel ezelőtt egy ajánlást is kiadtak a termékmegjelenítésekről. A törvény szerint:

A termékmegjelenítést tartalmazó műsorszám nem hívhat fel közvetlenül áru megvásárlására vagy bérlésére, illetve szolgáltatás igénybevételére. Közvetlen felhívásnak minősül a termékmegjelenítés tárgyát képező árura vagy szolgáltatásra vonatkozó szándékos és egyértelmű – verbális vagy vizuális –, vásárlásra, népszerűsítésre, igénybevételre buzdító felszólítás.

Magyarra lefordítva: ha egy műsort promóciós célból kiköltöztetnek egy üdülőhelyre, akkor az még bőven belefér a termékmegjelenítésbe. Az is belefér, ha a helyi X szálloda vezetőjével elbeszélget Pachmann Péter a szállodaipari trendekről, a szezon alakulásáról. Viszont egy ilyen alákérdezős, mind a szövegében, mind a vágóképekben az adott hotelt ajnározó beszélgetés már joggal volt sok a Médiatanácsnak.

Más kérdés, hogy az utazással, turizmussal foglalkozó műsorok közül soknál rezeg a léc a fentiek miatt. A mázlijuk az, hogy a hatóság nem tud minden egyes adást vizsgálni. Márpedig azért egy ilyen műsort is – még ha a létrejöttét egy turisztikai szervezet, vagy szálloda finanszírozta is – el lehet úgy is készíteni, hogy az  embere ne érezze magát kínosan és ne kelljen rettegni a Médiatanácstól.

Ilyen a nem zavaró reklám

Jó példa erre az osztrák köztévé Besser Resien című műsora, aminek egy tavaly nyári részében Hévízt, illetve Keszthelyt mutatták be. Ugyanúgy szerepel benne a gyógyfürdő, ugyanúgy nyilatkozik az ottani Danubius Hotel vezetője, még sincs az embernek az az érzése, hogy egy reklámblokkot látott.