• Szállásajánlatokkal is elő kell állniuk a fővárosi fürdőknek, mert különben nem válhat gyógyturisztikai célponttá Budapest.

  • Amiben egyedi Budapest: a műemlék fürdők nem múzeumok.

  • Miért van a vidéki fürdőkben több rendezvény, mint a budapestiekben?

  • Interjú Czinege Szilviával, a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt. értékesítési és marketing igazgatójával.

Czinege Szilvia– Korábban azt nyilatkozta, hogy a budapesti gyógyfürdők nincsenek rajta Magyarország gyógyturisztikai térképén. Ez azt jelenti, hogy aki külföldről érkezik és balneoterápiás kezeléseket venne igénybe az nem gondolkodik Budapestben?
– Így van, ez a vendégkör jelenleg sokkal inkább Hajdúszoboszlóra, Hévízre, vagy éppen Zalakarosra érkezik. Budapesten van ugyan egészségturizmus, elég csak a fogászati, szépészeti beavatkozásra érkezők növekvő számára gondolni, de kifejezetten a gyógyfürdőkhöz kapcsolódó kezelések miatt nagyon kevesen jönnek hozzánk. Utóbbiak zöme is külföldre szakadt hazánkfia, aki ismeri a budapesti gyógyfürdőket, megszáll a rokonainál és eljár valamelyik fürdőbe. Ennél azonban nagyobb potenciál van a városban, mert hatalmas gyógyvízbázissal rendelkezünk. Ahhoz, hogy ebben változás legyen, szállással egybekötött ajánlatokat kell tudni adni a külföldi vendégeknek. Ezért is lesz fontos a már említett pesterzsébeti jódos fürdőhöz kapcsolódó fejlesztés.
– Az mennyire jellemző, hogy az ország más részeiről belföldi vendégek érkeznek a fővárosba, kifejezetten valamelyik gyógyfürdő miatt?
– Minimális az ilyen vendégek száma, jellemzően Budapestről és vonzáskörzetéből érkeznek a hazai vendégeink. A belföldi turizmusra inkább pont az jellemző, hogy nagyon nagy része Budapestről indul. Sokan vannak, akik a szabadságukat úgy időzítik, hogy igénybe tudják venni az OEP által támogatott fürdőkezeléseket, s ezt egybekötik egy vidéki üdülésével.
– A külföldiek szemében kikkel versenyzünk? Van hasonló lehetőségeket nyújtó nagyváros?
– Nincs még egy olyan főváros a világban, ahol ennyi működő történelmi fürdő található. Ezért erre a turisztikai attrakcióra nagyon lehet építeni. A top 5 budapesti látnivaló között ugyanis benne van valamelyik műemlék fürdő felkeresése is. Persze az is igaz, hogy Budapesten ugyan látványosan nőtt a vendégforgalom, de Bécs és Prága forgalmát még nem tudtuk elérni.
– Bécsben és Prágában mit csinálnak jobban?
– Nagyon hosszú ideje és nagyon jól pozicionálják magukat. A turizmust egy komoly iparágként kezelik. Nálunk is egyre komolyabban veszik, hiszen a GDP-nek már a 10 százalékát adja. Viszont a marketingre fordítható büdzséjük sokkal jelentősebb. Amit mi igazi nagy attrakcióként tudunk kínálni a külföldi vendégkör számára, azok a működő műemlék fürdők. Sok külföldi nagyvárosban léteznek ugyan műemlék fürdőházak, de ezeket múzeumként üzemeltetik. Inkább mellettük építenek új fürdőket, mert azok működtetése sokkal gazdaságosabban megoldható. Akár Karlovy Varyt, vagy Baden-Badent nézzük, akkor nincsenek nagy nyilvános fürdőik, hanem csak a szállodákban érhető el a gyógyvíz.

 

Széchenyi Gyógyfürdő– Sok hazai fürdőnél látszik az a trend, hogy egyre több programot, rendezvényt, akciót szerveznek, köztük egészség hétvégét, szauna programokat, zenés éjszakai fürdőzéseket, akciós napokat. Ebből miért van kevesebb az önök fürdőiben?
– Tőlünk indult el a fürdők éjszakája program. Minden héten van éjszakai fürdőparty is…
– Azt inkább a külföldiek látogatják.
– Ez igaz, amikor ezt elkezdtük, akkor a magyar fiataloknak szerettünk volna egy állandó bulihelyet biztosítani. Viszont a tapasztalat tényleg az, hogy ezt a külföldiek jobban kedvelik. Nagyon fontos számunkra ezek a rendezvények, hiszen abban bízunk, hogy ezek a fiatalok a kellemes emlékek kapcsán, pár év múlva a családjukkal együtt jönnek vissza Budapestre és látogatják meg fürdőinket. Természetesen az országos rendezvényekhez mi is csatlakozunk, így a Víz Világnapján, a Fürdőkultúra Napján nálunk is lesznek programok, a Lukácsban szoktunk női napot tartani, vannak egyéb programjaink is, de főleg nyáron és leginkább a strandfürdőkben. Pont abból kifolyólag, hogy a nagy fürdőink telítettek, mindennapos programot egyszerűen képtelenség megszervezni. S nem is igénylik a vendégek. Ennek két oka van, egyrészt a külföldi vendégek magas aránya, akik számára a fő látványosság maga a fürdő. Másrészt a hazai vendégek nagyon nagy része bérletes, akik szinte minden nap járnak a fürdőbe, függetlenül attól, hogy fellép-e ott egy ismert énekes. Készítettünk erről felmérést is, és az lett az eredménye, hogy nem igényelnek a vendégek a meglévőkön felül újabb programokat. Ezek a rendezvények inkább azoknak a vidéki fürdőknek lehetnek fontosak, ahol sok a néhány napot ott töltő szállóvendég.
– A fővárosi fürdők közül van kedvence?
– Nehéz erre mit mondani, mert mindegyiknek van olyan tulajdonsága, ami nagyon szerethető. Számomra nagyon baráti hangulatot áraszt a Lukács Gyógyfürdő, de ugyanilyen a Dandár is. A Gellért Gyógyfürdő épülete a mai napig ámulatba ejt, a Széchenyit pedig mindig nagy büszkeséggel mutatom be a külföldi delegációk számára. A Rudasnak nagyon egyedülálló a törökfürdő része és a panorámás tetőmedencéje, ha valakit nagyon le akarunk nyűgözni, akkor biztosan a Rudasba visszük… Sajnos kevesebb időm van fürdőbe járni, mint amennyit szeretnék.

Rudas tetőmedence– Az országban van még olyan fürdő, ahová szívesen ellátogat?
– Például Zalakarost nagyon kedvelem, de azt is látom, hogy milyen szépen fejlődik Gyula.
– Ezeket a fürdőhelyeket szakmai szemmel is figyeli?
– Igen, mert a Magyar Fürdőszövetség marketing szakbizottságának tagjaként van lehetőségem a többi kollégával szakmai eszmecserét folytatni, illetve minden évben kétszer van közgyűlésünk, amit mindig próbálunk más és más fürdőhelyre szervezni. Sőt, komoly szolgáltatásfejlesztési programunk is van, aminek része, hogy szakmai utakat szerveztünk a saját kollégáinknak is. Elvisszük őket az ország távolabbi fürdőibe, hogy tanulhassanak az ottani tapasztalatokból.

Az interjú első részében a budapesti fürdőkben elérhető kedvezményekről volt szó. Ezt ide kattintva olvashatja el.

Az interjú második részében – amit ide kattintva talál – a fővárosi fürdők felújításának témáját jártuk körül.