-
Befejezték a pályafelújítást a balatonfenyvesi kisvasúton, jövőre pedig kezdetét veszi a csisztafürdői vonal felújítása, ami gyakorlatilag újjáépítést jelent.
-
2002 óta nem járnak vonatok a gyógyfürdőhöz.
A MÁV-START által üzemeltetett balatonfenyvesi kisvasúton december 1-jén indult újra a forgalom, miután szeptember eleje óta felújítási munkálatokat végeztek. A 2018-ban kezdődött pályakorszerűsítés utolsó, idén őszi fázisában 1,2 kilométeres vonalszakaszokon újították fel a vasúti pályát és egy útátjárót is átépítettek.
A múlt héten egykisvasúti ágyazatrendező géplánccal szabályozták a vágányokat és a kitérőket, így ismét az engedélyezett 25 km/órás sebességgel közlekedhetnek a vonatok. 2018-ban és 2019-ben összesen 2,3 kilométeren építették át a vágányokat, hét vasúti átjárót és egy hidat újítottak fel, továbbá a balatonfenyvesi végállomás három deltavágányát és négy váltóját is korszerűsítették. A kisvasút indulóállomásán megszépültek a peronok, illetve egy C50-es típusú dízelmozdonyt is kiállítottak a gyerekek örömére.
A átadón Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy a kisvasút pályájának rekonstrukciójára 433 millió forintos összeget biztosított az állam, amelyet a vasúttársaság további 41 millió forinttal saját forrásból egészített ki.
A nagybereki tájakat bejáró, főleg a nyári turistaszezonban közkedvelt kisvasút hálózatának másik vonalát, az Imremajor és Csisztafürdő közötti 8 kilométeres szakaszt is újjáépíti a MÁV. Erre a célra 2,1 milliárd forint támogatást különítettek el.
Ezen a nyomvonalon 2002 óta szünetel a közlekedés, tehát lényegében teljesen új pályát kell építeni, illetve a hidakat, vasúti átjárókat is jelentősen fel kell újítani.
Móring József Attila, a térség országgyűlési képviselője kiemelte, hogy a térségi települések három évvel ezelőtt nyújtottak be pályázatot Balatonfenyves vezetésével. Szerették volna elérni, hogy a kisvasúton ismét el lehessen jutni a Balaton-partról mindössze öt-hat kilométerre lévő Csisztapuszta gyógyfürdőjébe. Közúton ugyanis a termálfürdő csak nagy kerülővel érhető el.
Egész évben jár majd a vonat Csisztafürdőre
Az év elején nyertek 650 millió forint támogatást a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program keretében, amelyből Csisztafürdőnél egy kerékpáros-turizmust is kiszolgáló állomás épül, fejlesztik a kisvasút imremajori állomását, és korszerűsítik a balatonfenyvesi végállomás épületét.
Kara Lajos, Buzsák polgármestere hangsúlyozta, hogy a csisztapusztai vonal újjáépítése egész évben biztosítja majd a termálfürdő könnyebb elérhetőségét, ezáltal a gyógyturizmus fellendülését hozhatja a településen.
Lombár Gábor, Balatonfenyves polgármestere örömét fejezte ki, hogy a mostani fejlesztéseknek köszönhetően a jövőre 70 éves kisvasút a Balaton környékének egyre kedveltebb turisztikai célpontjává válhat.
A kisvasúton a nyári főszezonban mindennap 14 vonat indul. A 14 kilométeres utat 40 perc alatt teszik meg a szerelvények. Az idei nyáron rekord forgalommal dicsekedhet a kisvasút: júliusban és augusztusban is 24 ezer ember utazott a járatokon, ez júliusban 12, augusztusban pedig 50 százalékkal nagyobb utasszámot jelent, mint tavaly nyáron.
A legforgalmasabb üzemnapja 2019-ben augusztus 8-án volt a kisvasútnak: aznap 1700 kiránduló választotta a balatonfenyvesi vonalat. A nagy érdeklődésre tekintettel rendszeresen háromkocsis szerelvényeket indítottak, minden vonatban közlekedett kerékpárszállító kocsi, amelyben a babakocsikat is kényelmesen el lehet helyezni.
Az 1950-től eredetileg gazdasági vasútnak épült vonalon mára a személyszállítás az egyeduralkodó. Nyaranta igen jelentős a balatoni kirándulóforgalom, de a somogyszentpáliak és imremajoriak számára a közösségi közlekedést is ezek a kisvonatok jelentik. Az utasok a Nagyberek gazdag állat- és növényvilágában gyönyörködhetnek, az oda-vissza közel másfél órás vonatozás kellemes kikapcsolódást nyújt felnőtteknek és gyerekeknek egyaránt.
A kisvonatokon regionális tarifa van érvényben, ezért az országos árakhoz képest 25 százalékkal olcsóbban lehet jegyet váltani.