-
A legújabb technológiai fejlesztésekkel már az aquaparkokban is találkozhatunk.
-
Egyre több helyen jelennek meg a virtuális, illetve kiterjesztett valóságra építő megoldások.
-
Ezekről az újdonságokról, illetve a trendekről nyilatkozott Sóvágó Gabriella, a csúszdák és egyéb élményelemek tervezőjeként és gyártójaként ismert Eleven Kft. marketing és kommunikációs igazgatója.
– Az Eleven Kft. marketing és kommunikációs igazgatójaként szakmai körökben és számos neves kiállításon van lehetőséged bepillantani az iparág változásaiba. Szerinted melyek a legfontosabb trendek 2018-ban?
– 2017-ben nagyon sok VR (virtual reality) fejlesztés került a piacra, a szakkiállításokon számos új termékkel lehetett találkozni, és úgy néz ki ez a trend a 2018-as évben csak egyre erősödni fog. A világpiacot tekintve már mondhatni, hogy a VR abszolút a piac részévé vált és számos iparág alkalmazza már ezt a megoldást. Több kalandparkban találkozhatunk már VR élménnyel ellátott hullámvasutakkal, játékokkal, egyéb attrakciókkal, sőt már a vízi csúszdákon is elérhető ez a lehetőség. Az idei év újításait tekintve a VR szemüvegek sokkal kisebbek, illetve vezeték nélküliek lesznek, ezzel nagyobb teret engedve a fejlesztőknek és felhasználói szempontból is egy sokkal kényelmesebb megoldást jelentenek. Ezen kívül egyre több helyen találkozhatunk a multiplayer megoldással is, ami egy jóval szórakoztatóbb lehetőséget jelent.
Ezen kívül 2018-ban tovább erősödik az AR (Augmented Reality– kiterjesztett valóság) pozíciója is, ami egyelőre még a VR mögött van, viszont gondoljunk csak bele, hogy az AR egy jóval személyesebb és megoszthatóbb élményt tud adni, mint a VR. Itt a felhasználó nemcsak látja a világot, amibe belekerül, de konkrét szereplőjévé is válik, majd élményeit megoszthatja, posztolhatja a közösségi média oldalakon.
Az iparág még csak 2017-ben kezdett el igazán kísérletezgetni azzal, hogy a személyzetet robotokkal, illetve mesterséges intelligenciával helyettesítse, de eddig úgy néz ki, hogy az ezt a lehetőséget használó létesítmények száma is növekedni fog. Nyilván nem az a cél, hogy a teljes személyzet le legyen cserélve és egyelőre nem is valószínű, hogy ez bekövetkezik. Ezeknek a fejlesztéseknek a segítségével az üzemeltető és szolgáltató cégek olyan információkhoz juthatnak a látogatóik fogyasztási/felhasználási szokásairól, aminek a megszerzésére, elemzésére egy-egy ember aligha lenne képes. Érdekes, hogy az eddigi kutatások azt mutatták ki, hogy az emberek inkább a mesterséges intelligencia által felügyelt attrakciókat és szolgáltatásokat használják szívesebben, szemben az ember által működtetettekkel.
– Hogyan gondoskodik az Eleven Kft. arról, hogy ezen a téren is piacvezető szerepet érhessen el?
– Folyamatos fejlesztéssel. Szerencsére nemcsak látogatói, de kiállítói minőségben is részt veszünk a szakvásárokon, kiállításokon és igyekszünk mindig valami újat mutatni a világpiacon. A tavalyi évben mi is bemutattunk egy olyan terméket, mely kiegészítésként használja a VR technológiát is, viszont eltérően a több attrakciótól a termék legnagyobb előnyeként nem ezt emeltük ki.
Ezzel a világszabadalmat kapott termékkel ugyanis megháromszorozzuk a fedetlen aquaparkok üzemeltetési idejét, mivel a SplashWare Galaxy időjárástól függetlenül, bármikor használható, akár hóban, fagyban, utcai ruházatban is, mindemellett megadja a klasszikus vízi csúszdázás élményét, de felszereltük fény- és hangeffekttel és interaktív játékkal is, így biztosan megtalálja mindenki a neki kedvező verziót. Az idei évben sem terveztünk megállni a fejlesztéssel és ezerrel dolgozunk azon, hogy egyre több, egyre innovatívabb termékeket és szolgáltatásokat nyújtsunk. Sőt, 2018-ban elindítunk egy olyan irányt is, mely nem csak a vízi parkoknak szól, így nagyon izgalmas évnek nézünk elébe.
– Szerinted miért érdemes a különböző intézményeknek ezeket a termékeket választaniuk?
– Először is, mivel ezek a termékek jóval kisebb beruházást igényelnek, mint egy új vízi csúszda, mégis képesek arra, hogy egy teljesen új és eddig ismeretlen élményt adjanak a látogatónak. Sosem lesz unalmas, hiszen az újabb és újabb funkciók és történetek integrálása ma már nagyon egyszerű. A másik ok pedig, hogy Magyarország felzárkózzon kicsit a nemzetközi trendekhez ezen a téren is, és a gyógyturizmus mellett a kalandért és az adrenalinért is keressék a látogatók a hazai fürdőket. Van néhány kiemelkedő fürdő e téren, és a forgalmukon meglátszik, hogy azokba az eszközökbe is maximálisan megéri befektetni, amelyek egy más célközönséget, a fiatalabbakat, kalandorokat céloznak meg.
– Miben jobb az Eleven mint más, hasonló területen mozgó cégek?
– Egyrészt egy olyan cég a partnerünk, a PolinWaterparks, amely a csúszdaipar világszintű piacvezetője már több mint 40 éve. Ráadásul a Polin is bővítette a szolgáltatás és termékkörét, így már a mi kínálatunkban sem csak a csúszdák és a kiegészítőik találhatóak meg, hanem állatkertek vagy akváriumok tervezésénél is tudunk segíteni. Emellett még számos új termék került a portfóliónkba, így már nemcsak a fürdőző létesítményeknek, de a kaland- és vidámparkoknak is tudunk újdonságokat ajánlani.
Másrészt itt az Elevennél is folyamatosan fejlesztünk, figyeljük a trendeket, figyelünk a vevőink igényeire és ismerjük a fürdőzőket. Azt hiszem ez utóbbi a legnagyobb előnyünk. Akár extrém csúszdát tervezünk, akár gyerekmedencét alakítunk át interaktív, egyedi tematikájú sprayparkká, akár egy teljesen új terméket dobunk a piacra, a szakembereinknek köszönhetően olyan formában tudjuk ezt megtenni, hogy a maximumot nyújtsuk az élmény szempontjából, természetesen szem előtt tartva a költségeket is. Ezen túl sokszor segítünk a fürdők marketing aktivitásában is, hogy az újdonságok híre minél előbb eljusson a fürdőzőkhöz, mind hazai, mind nemzetközi körökben.
Szerző: Holcz Csaba