A háztartások közel kétharmada utazott el tavaly több napra, döntő többségük belföldi úti célt választott. Az utazások fő motivációja a vízparti üdülés és az egészségturizmus.
A Magyar Turizmus Zrt. megbízásából felmérés készült a magyarok utazási szokásairól. Az adatgyűjtés tavaly decemberben történt és a 2011 november és 2012 decembere közötti időszakot vizsgálták. Ebből a kutatási anyagból gyűjtöttünk össze néhány belföldi turizmussal kapcsolatos érdekesebb eredményt.
– A vizsgált időszakban a hazai háztartásoknak 63,1 százaléka utazott el több napra. Ezen belül legtöbben magyarországi utazást (is) választottak, hiszen a válaszadók 54,4 százaléka nyilatkozott úgy, hogy belföldön (is) üdült.
– A belföldi utazásoknak közel a 70 százalékát az 1-3 nap közötti utak tették ki. A hosszabb utazások elmaradását a legtöbben – 38 százalék – anyagi okokkal, valamint – 20 százalék – időhiánnyal magyarázták. Viszonylag még sokan üdültek belföldön 4-6 éjszakát, a részarányuk 21,2 százalékot tett ki. Egyhetes magyarországi üdülésen viszont a megkérdezetteknek csak 2,9 százaléka vett részt.
– Egészségturisztikai céllal a megkérdezettek 11,7 százaléka kelt útra.
– Az utazók között nagyon magas a visszatérők aránya. A belföldi turisták 74,6 százaléka korábban már járt az utazása helyszínén.
– A belföldi utazások 39 százaléka a júliusi-augusztusi időszakra esett.
– A rövid 1-3 napos utazásokról viszonylag gyorsan döntünk, legalábbis ezt mutatja, hogy ezekről az utakról 43 százalék két héten belül hozott döntést. Ezen belül 13,3 százalék egy nappal korábban döntötte el, hogy utazni fog. Hosszabb utazásoknál megfontoltabbak az emberek, ezeket az utakat a megkérdezettek 31,8 százaléka már az indulás előtt egy-két hónappal, 12 százalék pedig 3-6 hónappal megtervezi.
– A belföldi utak megtervezéséhez a megkérdezettek fele használja az internetet. Döntő többségük információt gyűjt, de 17,7 százalékuk neten foglal szállást, 7,4 százalékuk pedig online ki is fizeti az utat.
– A magyarországi utazások legfőbb motivációja a vízparti üdülés. Második helyen áll az egészségturizmus. Harmadik a rokonlátogatás.
– Az utazáson belül a legkedveltebb tevékenységet (80 százalék) a passzív pihenés jelenti, második helyen a strandolás, fürdőzés áll 59 százalékkal.
(Képek forrása: Fortepan)