-
A nyomott szobaárak és az elpártolt német turisták miatt aggódnak a turizmusban érdekelt szakmai szervezetek.
-
Előbb-utóbb problémákat fog okozni a szállodák rossz jövedelmezősége.
-
A fővárosba pedig a bulituristák mellett egy másik vendégkört is be kellene csalogatni.
Nem zárt rossz évet tavaly a hazai turizmus, viszont eközben az ágazat komoly problémákkal is küszködik. Erre a szállodákat, utazásszervezőket, beutaztatókat és rendezvényszervezőket képviselő négy szakmai szervezet hívta fel a figyelmet. A közös közleményről az MTI rövidebben, viszont a Turizmus Online részletesebben is beszámolt.
Ebből kiderül, hogy a hazai szállodák forgalma 2013-hoz képest tavaly 10 százalékkal nőtt, viszont eközben rengeteg problémával is küszködnek a piaci szereplők. Például egyre nagyobb gondot jelent, hogy a szállodai szobák átlagára nemzetközi viszonylatban is rendkívül nyomott. A 4 és 5 csillagos szállodák esetén az inflációval korrigált árak a 2000-es szint 50 százalékát érik el. Ez azért probléma, mert emiatt visszaesett a szállodák jövedelmezősége, ami a szolgáltatások színvonalának romlásához és a hazai turizmus versenyképességének a csökkenéséhez fog vezetni.
A szakmai szervezetek szerint problémás az is, hogy az egyik legfontosabb beutazópiacunk – Németország – irányából csökkent a hazánkba érkező turisták száma. A német turisták 2000-ben 2,748 millió, tavaly viszont 1,484 millió vendégéjszakát töltöttek el a magyarországi szálláshelyeken, azaz 14 év alatt több mint 1,2 millió vendégéjszaka „tűnt el”. A szakmai szervezetek ezt a német piacon végzett gyengébb marketingmunkával hozzák összefüggésbe.
Strukturális problémákat jelez az is, hogy miközben a Budapesten kívüli szálláshelyeken eltöltött külföldi vendégéjszakák száma 2000-ben és tavaly is 3,5 millió volt, addig az eltelt 14 év alatt a vidéki szállodai kapacitás 40 százalékkal bővült. A budapesti piac esetén pedig fontosnak tartanák, hogy a bulinegyedbe érkező turisták megtartása mellett egy magasabb költőképességű vendégkört is becsalogassanak. Olyanokat, akik elsősorban a kulturális események, a fürdők és a gasztronómiai attrakciók miatt látogatnak el a fővárosba.
Néhány héttel ezelőtt egyébként a Kehida Termál tulajdonosa egészen hasonló dolgokról beszélt a Kossuth Rádióban. A szakember szintén említette a német turisták „visszacsábításának” szükségességét, valamint azt is, hogy a turisztikai piacon a többi országgal csak minőségi szolgáltatásokkal lehet felvenni a versenyt.