Mennyien élnek Magyarországon a turizmusból? Melyik hónapban utálnak üdülni a magyarok? Honnan jön hozzánk a legtöbb külföldi turista? Most választ kaphat ezekre a kérdésekre.

A Magyar Turizmus Zrt. a KSH adatai alapján készített összefoglalót a magyarországi turisztikai piac tavalyi évéről. Ebből gyűjtöttünk össze kilenc érdekességet.

1. Mennyien élnek Magyarországon a turizmusból? A tavalyi adatok szerint 323 ezren dolgoztak turisztikai területen. Ez a hazai foglalkoztatottak 8,4 százalékát jelenti. A turizmus egyébként 1322 milliárd forint bevételt hozott, így ez a terület adja az ország GDP-jének 5,9 százalékát.
2. Mekkora üzlet a SZÉP Kártya? Röviden: nagy. Hosszabban: tavaly a kereskedelmi szálláshelyeken 15,3 milliárd forintot költöttek el a Pihenőkártyákról. Ez 57,1 százalékos növekedés a korábbi évhez képest. Az elköltött összeg döntő része – 13,1 milliárd forint – a szállodáknak jutott.
3. Mikor üdülnek a magyarok? A belföldi vendégéjszakák számának megoszlása alapján azt a nem túl meglepő eredményt kapjuk, hogy a legtöbben augusztusban és júliusban. A harmadik legnépszerűbb üdülési hónap a június, majd május, október, szeptember, november, december, március, április a sorrend. A két legkevésbé felkapott hónap a január és a február.
4. Miért utazunk? A hazai utazóknál két kategória vezet, az egyik a „szórakozás, pihenés, üdülés, sport”, a másik a „rokon, barát, ismerős látogatása”. Ezekhez képest minden egyéb motiváció (természetjárás, városnézés, rendezvény látogatása, konferencia stb.) elenyésző arányt képvisel.
5. Honnan jött a legtöbb vendég? Németországból (552 ezer fő), majd Ausztria (286 ezer fő), Egyesült Királyság (268 ezer fő), Olaszország (232 ezer fő), Lengyelország (214 ezer fő) a sorrend. Ebből a top 5-ből tavaly – a korábbi évhez viszonyítva – kevesebben érkeztek Németországból és Ausztriából, a másik három országból viszont többen jöttek.
6. Mennyi kereskedelmi szálláshely működik Magyarországon? Tavaly 3086 szálláshelyet számolt össze a KSH, ezekben 91 ezer szoba volt, 365 ezer férőhellyel.
7. Milyen a szálláshelyek kihasználtsága? 2013-ban az átlagos szobakapacitás-kihasználtság 42 százalékos volt. A legjobban a szállodák teltek meg (49,7 százalék), legrosszabb hatékonysággal pedig a kempingek (19,3 százalék).
8. Hogy futott a szekerük a gyógyszállodáknak? Összességében jól. A gyógyszállodákban található a kereskedelmi szálláshelyi férőhelyek 2,9 százaléka. A vendégek 5,7 százaléka vett igénybe gyógyszállodát, ami a vendégéjszakák 8,2 százalékát adta. A gyógyszállodákban a belföldi vendégek adták a vendégéjszakák 42,8 százalékát. Az átlagos tartózkodási idő a gyógyszállodákban az országos átlagnál magasabb volt.
9. Honnan tájékozódnak az emberek az utazások előtt? 85,4 tájékozódik az internetről. Ez messze magasabb minden más információforrásnál (prospektusok, útikönyvek, ismerősök, nyomtatott sajtó stb.). Újdonság, hogy egyre többen már utazás alatt is a netet bújják információkért.