• Interjú Vancsura Miklóssal, a Sárvári Gyógy- és Wellnessfürdőt működtető Sárvári Gyógyfürdő Kft. ügyvezető igazgatójával.

  • A szakember elmondja, hogy telített-e már fürdőkből a magyarországi piac.

  • Beszél arról, hogy milyen területen terveznek fejlesztést Sárváron.

  • Kiderül az is, hogy a Sárvári Gyógyfürdő Kft.-nek van még raktáron Sárvári Termálkristálya, de fogyandóban van a készlet.

Vancsura Miklós

Vancsura Miklós

Január utolsó napján új barlangfürdőt nyitottak Demjénben. Hallani arról is, hogy a Körmenden található, néhány éve zárva tartó fürdőt is újra nyitják. Közös pont, hogy mindkettő környékén már jó néhány gyógy- és termálfürdő működik. Ilyen telített régiókban megéri újabb és újabb fürdőket nyitni?
Ez hasonló ahhoz, amikor egy-egy nagyvárosban kialakulnak olyan utcák, ahol több vendéglő működik egymás mellett. Ezek idegenforgalmi szempontból sok esetben jelentős vonzerőt jelentenek az adott városrésznek. Nem gondolom tehát azt, hogy rossz dolog, ha olyan környéken nyílik újabb fürdő, ahol találhatók más, hasonló létesítmények. Az a lényeg, hogy legyen egy jól kitalált fő attrakciójuk, ami kellő vonzerőt jelent. Továbbá megfelelő ár-érték arányú, magas minőségű szolgáltatást nyújtsanak. Amennyiben ezek mindegyike adott, akkor sikeres lehet egy fürdő.
Van Magyarországon annyi fürdővendég, hogy minden – ezeket a kritériumokat teljesítő – fürdő sikeres lehessen?
Az ország lakosságszáma alapján legalább 5-6 millióan vannak a potenciális hazai fürdőlátogatók. Ez az a kör, akik az életkoruknál, egészségi állapotuknál fogva képesek és szeretnének is ellátogatni a fürdőkbe. Amennyiben ennek a körnek minden tagja évente tíz alkalommal ellátogatna valamelyik fürdőhelyre, az sokszorosát jelentené a jelenlegi forgalomnak. Potenciálisan tehát órási tartalékok vannak a piacban, a nagy kérdés az, hogy ebből mennyit lehet kiaknázni. Ehhez két dolog szükséges: kellő mennyiségű szabadidő és megfelelő jövedelem. Főleg az utóbbi terén nagy az elmaradásunk a nyugati országokhoz képest. Viszont az olyan programok, mint az Erzsébet Kártya, vagy a SZÉP Kártya segíthetik azt, hogy növekedhessen a fürdőkbe látogatók száma.
Mennyi látogatója volt tavaly a Sárvári Gyógy- és Wellnessfürdőnek?
Jó évet zártunk, közel 730 ezer fürdési alkalmat regisztráltunk. Még 2010-ben hajtottunk végre egy jelentős fejlesztést, azóta komplex családi szolgáltatási kört tudunk nyújtani a vendégeknek. Ennek révén 2011-ben 47 százalékkal nőtt a forgalmunk és hatékonyságban, bevételben is javultak az eredményeink. A 2011-ben megnyert új vendégkört pedig sikerült megtartanunk, hiszen azóta a fürdő évről-évre eléri a 720-730 ezres vendégszámot.
Mit tart jelenleg a fürdő legnagyobb erősségének?
Az említett családbarát szolgáltatási kört. Ennek a sikere abból adódik, hogy valóban komplex fejlesztést valósítottunk meg. Attól ugyanis egy fürdő nem lesz családbarát, hogy van benne egy 3×3 méteres gyermekmedence. Attól lesz sikeres, ha a családon belül minden korosztálynak kínál valamilyen attrakciót. Lehetőleg úgy, hogy ezeket a szolgáltatásokat egymás zavarása nélkül vehessék igénybe.

Sárvári Wellness és TermálfürdőMelyek azok a területek, ahol fejlődnie kell a sárvári fürdőnek?
Egyrészt javítanunk kell az energetikai, üzemeltetési hatékonyságot. Másrészt a 2002-ben elsőként megújult épületszárnyunkat folyamatosan kell fejleszteni. Itt olyan apró, de fontos teendőkre érdemes gondolni, mint a burkolatok, a festés megújítása, hogy fenn tudjuk tartani a minőséget, de a szárny bővítése is elképzelhető.
A 80-as évek végén futott tévéreklámok révén még mindig sokan emlékeznek a Sárvári Termálkristályra. Magát a terméket azonban már évek óta nem lehet kapni. Nem lenne érdemes akár a fürdőnek is szerepet vállalnia abban, hogy újra piacra kerülhessen a termálkristályt?
Valóban a Sárvári Termálkristálynak és a hozzá kapcsolódó reklámkampánynak köszönhette a 80-as évek végén Sárvár, hogy felkerült a hazai turisztikai térképre. A termálkristály előállítása mindig is független volt a fürdőtől, a Rábasömjénben található 2000 méteres kútból előállított termálsó adta az alapját, viszont már valóban nem gyártják. Ettől függetlenül a fürdőnek némi készlete még van a termálkristályból. A gyártó cég felszámolásakor ugyanis megvásároltunk 2-2,5 tonna termálsót. Mi is érezzük azt, hogy jó lenne újra gyártani ezt a terméket, vannak is terveink egy új, mélyfúrású kút létesítésére. Meglátjuk, hogy a jövőben milyen lehetőségeink lesznek ennek a megvalósítására.